Den lilla orten Pruchnik i sydöstra Polen har blivit internationellt känd, eller kanske ökänd, efter att en mindre grupp invånare återupptog en märklig tradition under långfredagen – nämligen bestraffandet av Judas Iskariot.
Bland annat har Svenska YLE skrivit om händelsen med fokus på judiska reaktioner – vilket är begripligt – och så fyller man ut med information om antalet mördade polska judar under Förintelsen och om den så omskrivna polska så kallade Förintelselagen. Vad detta har med ritualen i Pruchnik att göra är inte helt uppenbart för mig. Nåväl.
Denna ”tradition” finns i såväl katolska som ortodoxa länder men vad som är påfallande i just det polska fallet är att dockan som ska föreställa Judas i själva verket bär tydliga drag av en ortodox jude. Dockan, som drogs genom den lilla staden, utsattes för allehanda bestraffningar som slag med käppar och sparkar. Till slut brändes den.
Just denna ritual har förekommit tidigare i Pruchnik och finns dokumenterad redan under mellankrigstiden i denna specifika variant. Därefter dog den ut men har återupplivats då och då under 1980- och 90-talen. Senast var för tio år sen, 2009, och alltså även i år. Varför detta besynnerliga spektakel fick nytt liv just i år är oklart. Pruchniks borgmästare – Wacław Szkoła – har förklarat att ingen i förvaltningen har godkänt eller organiserat det. Borgmästaren har också tagit avstånd från händelsen och försäkrar att stadsförvaltningen ska göra sitt bästa för att förhindra ritualen kommande år.
Därtill har den regionala åklagaren inlett en förundersökning om brott.
Den katolska kyrkans episkopat har också tagit avstånd från nämnda ”ceremoni”. Över huvud taget har den katolska kyrkan i Polen för länge sen förkastat dylika påsktraditioner.